Frankrike Rundt for 100 år siden
Redaktøren av avisen Le Velo, Pierre Giffard, var den første som arrangerte et virkelig langt sykkelritt, da han i 1891 startet rittet Paris-Brest-Paris, en strekning på rundt 1200 km. Og dette var i 1891, med elendige veier, sykler som veide opptil 30 kilo og som selvsagt ikke hadde gir. Giffards avis, som allerede solgte i store opplag, vant ytterligere lesere, og var i mange år suveren når det gjaldt sykkelsport.
Av Per Lind
Men så skjedde det noe som kom til å få stor betydning. Da Alfred Dreyfus i 1894 ble dømt for høyforræderi, gikk Giffard åpent ut og hevdet at han var uskyldig i likhet med den verdenskjente forfatteren Emile Zola. Zola måtte selv gå i fengsel etter at han fikk trykt sin berømte artikkel Jaccuse (Jeg anklager) i en av landets største aviser.
Giffards utspill førte til at grev de Dion, som var avisens største økonomiske bidragsyter, trakk tilbake sin økonomiske støtte og hentet fram en viss Henry Desgrange og tilbød ham jobben som redaktør i en konkurrerende avis, som ble kalt lAuto-Velo. Desgrange var selv en meget god syklist; han hadde blant annet satt den første registrerte verdensrekorden på 1 time, med 35 km in Neuilly (Paris) i 1893. Han tok jobben, men måtte på grunn av en rettsavgjørelse på grunnlag av en protest fra Giffard forandre navnet til lAuto.
Desgrange forbannet seg på at han skulle ta innersvingen på Giffard, blant annet ved å arrangere et enda tøffere ritt enn Paris-Brest-Paris. Etter en del rådslagninger med staben sin kunne man i lAuto den 19. januar 1903 lese følgende under tittelen Le Tour de France:
Den største sykkeltest i hele verden, et ritt på en måned. Paris-Lyon-Marseille-Toulouse-Nantes-Paris. 20.000 francs i prispenger. Start den 1. juni. Innkomst den 5. juli på Parc des Princes.
Desgrange trodde at sykkelrytterne ville melde seg på i massevis, men der tok han grundig feil. Det var ikke mange som lot seg friste av tanken på å være hjemmefra i så mange uker, ikke minst fordi den enkelte rytter selv måtte dekke alle sine utgifter under rittet. Dessuten, Frankrike rundt syntes å være noe for mye av et risikofylt eventyr.
Les hele artikkelen i KONDIS!
Bli medlem i KONDIS og få 7 nummer i året med
KONDIS
Bladet for alle kondisjonerende
Julinummeret 2003
ÅRGANG 2003
KONDISARKIVET
Les om alle medlemsfordeler og tegn abonnement!
Av Per Lind
Men så skjedde det noe som kom til å få stor betydning. Da Alfred Dreyfus i 1894 ble dømt for høyforræderi, gikk Giffard åpent ut og hevdet at han var uskyldig i likhet med den verdenskjente forfatteren Emile Zola. Zola måtte selv gå i fengsel etter at han fikk trykt sin berømte artikkel Jaccuse (Jeg anklager) i en av landets største aviser.
Giffards utspill førte til at grev de Dion, som var avisens største økonomiske bidragsyter, trakk tilbake sin økonomiske støtte og hentet fram en viss Henry Desgrange og tilbød ham jobben som redaktør i en konkurrerende avis, som ble kalt lAuto-Velo. Desgrange var selv en meget god syklist; han hadde blant annet satt den første registrerte verdensrekorden på 1 time, med 35 km in Neuilly (Paris) i 1893. Han tok jobben, men måtte på grunn av en rettsavgjørelse på grunnlag av en protest fra Giffard forandre navnet til lAuto.
Desgrange forbannet seg på at han skulle ta innersvingen på Giffard, blant annet ved å arrangere et enda tøffere ritt enn Paris-Brest-Paris. Etter en del rådslagninger med staben sin kunne man i lAuto den 19. januar 1903 lese følgende under tittelen Le Tour de France:
Den største sykkeltest i hele verden, et ritt på en måned. Paris-Lyon-Marseille-Toulouse-Nantes-Paris. 20.000 francs i prispenger. Start den 1. juni. Innkomst den 5. juli på Parc des Princes.
Desgrange trodde at sykkelrytterne ville melde seg på i massevis, men der tok han grundig feil. Det var ikke mange som lot seg friste av tanken på å være hjemmefra i så mange uker, ikke minst fordi den enkelte rytter selv måtte dekke alle sine utgifter under rittet. Dessuten, Frankrike rundt syntes å være noe for mye av et risikofylt eventyr.
Les hele artikkelen i KONDIS!
KONDIS
Bladet for alle kondisjonerende
Julinummeret 2003
ÅRGANG 2003
KONDISARKIVET
Les om alle medlemsfordeler og tegn abonnement!
Siste medlemssaker
Annonse