Ikke bare kosmetiske endringer
Selv om utstyrsleverandørene er flinkest til å skifte design og farge fra år til år, har det før denne sesongen faktisk også skjedd noe med konstruksjonen av utstyret. I første rekke med skiene, men også på stav-, støvel- og bindingsfronten har enkelte av merkene tatt tak i konstruksjonmessige ting.

Av André Mehnert, racingansvarlig Bull Ski & Kajakk

I denne artikkelen vil du få en oppdatering på siste nytt for sesongen 2007/2008 innen ski, bindinger, staver og støvler generelt og skøyteutstyr spesielt.

Selv om det er et stykke igjen til at det selges like mange skøyte- som klassisk-ski her i landet, har vi som jobber i racingbutikkene, sett at flere og flere har fått øynene opp for skøyting de siste årene. I og med at det er her de største forandringene og fremskrittene skjer, tenkte vi å se litt nærmere på hva som faktisk har skjedd med dette utstyret.

Til slutt tar vi med også med litt om overføringsverdien/treningseffekten skøyting kan ha med tanke på sykkel og løp.

Hele linjer

De fleste leverandørene av langrennsutstyr har de siste sesongene hatt som ambisjon å komme med ”hele linjer” av utstyr. Vi så i fjor at Salomon kom for fullt med racing-ski, Madshus og Atomic kom med racingskistøvler og Rottefella laget avtaler med forskjellige skileverandører om sitt nye konsept for bindinger – det såkalte NIS-Nordic Integrated System der man rett og slett ”slider” bindingen på en plate fastmontert på skien. Salomon kom med en ny ”pilot” klassiskbinding der de byttet ut plastflexen foran på bindingshuset med en fjær i styreskinnen på bindingen.

I år kommer Madshus for fullt med en nyutviklet racingstav, Carbon Race 100 HM, med anatomisk tilpasset stropp og korkhåndtak. Den virker meget god, lett og stiv og blir nok å regne med fremover. Skoene fra Madshus, Hyper og Athena, blir like som i fjor, kun med en liten utbedring av racingkappen.

Den største nyheten er den såkalte Nanosonic Highspeed skien. Skien blir lettere enn Hypersonicen fra i fjor. Grunnen til det er lettere kjerne (PR 100 X) og mer karbon rundt kjernematerialet. Samtidig har de også forbedret sålen noe (P190 nanobase). Klassisk-skiene kommer som kald, pluss og zero og skøyteskiene som Regular (R), Soft Condition (SC) og Hard Packed (HP).

Fischer går denne sesongen over til NIS-systemet på sine ski og kommer derfor med en ny serie med racingstøvler tilpasset Rottefella-bindingen. Artikkelforfatteren testet skoen på tampen av sesongen i fjor og ble positivt overrasket. At Marit Bjørgen etter nøye testing går fra SNS til NNN, bør vel også være et kvalitets stempel for produktet.

Samtidig forsetter Fischer å produsere nykommeren fra i fjor med den ultra lette air core-kjernen, RCS Carbonlite. Årets modell er ca. 10 prosent, dvs. 100 gram lettere enn RCS-skien ifølge Fischer. Dette fører til mindre pendelvekt i klassisk og mindre svingvekt i skøyting. Det som også skiller Fischer skiene fra alle de andre merkene på markedet, er at de leverer Carbonlite- og RSC-skiene fra fabrikk med beskyttelsesglider for å beskytte belegg og struktur.

En ski det er vanskelig å komme utenom når det gjelder Fischer-ski, er Zero-skien. Den er for så vidt ikke noen nyhet i racingkretser, men ble egentlig introdusert for det vanlige publikum i fjor. Det er ikke noe tvil om at dette er en ski man bør ha i skiparken. Ikke bare takler den det vanskelige rubbeføret, men også vanlig klisterføre egner seg for denne skien. Sålematerialet er av en helt annen kvalitet enn konkurrentenes og trenger ikke bearbeides før man går på det. Dette er førstevalget på rubbeføre.

Fabrikken har, i tillegg til cold- og plus-ski i klassisk, en ski de kaller wet laget med en for- og baksi som spriker mer og egner seg meget bra til skikkelig rød klister forhold. I skate har de cold og plus. Som sagt kommer alle skiene i enten Carbonlite eller RSC.

Atomic beholder design og konstruksjon fra i fjor på sine WC classic- og skate-ski. Med sin Nomex-kjerne, speed skin-overflate og P-tex 5000-såle har de gjort en bra jobb. Skiene er lette å gå på og gir umiddelbart en følelse av kontroll. De vil i år som i fjor fortsette med racing støvler og samarbeider tett med Salomon. De har også en egen ”rubbe”-ski kalt Multi.

Som hos de andre merkene leveres skiene som cold og warm. Matchende sko og SNS pilot-bindinger i Atomic-farger er også å få.

Salomon bestemte seg for et par sesonger siden for å satse på racing langrennski. Etter å ha produsert skiene på lisens hos Fischer er det foran denne sesongen de store forandringene skjer. Salomon og Atomic har nå samme eier, Amer Sports, og det betyr at Salomon-skiene nå blir produsert på Atomic-fabrikken og får samme konstruksjon og tekniske data. Samarbeidet mellom disse to store skimerkene vil nok helt sikkert bidra positivt for begge. Salomon har kalt sine ski for Equipe 10 classic og Equipe 10 skate.

Salomon har i mange år vært kjent for sine gode skistøvler og fortsetter med suksessen S-Lab Carbon-serien fra i fjor. Mange likte nok at den ble litt mer tilpasset den nordiske fottypen med en romsligere og bredere lest. Skoen kommer i classic, skate og duathlon. Med noe få justeringer fortsetter de også med den klassiske pilot-bindingen.

På stavfronten kommer smøringsfabrikanten Ski Go inn fra sidelinjen med en meget spennende racingstav. Ski Go Racing Elit er en lett, stiv og god stav med fin pendel. Det bør også nevnes at den største stavprodusenten, Swix, har lovet å komme med bedre kork på årets modeller. Swix påpeker at de ikke gjør så mye mer med vekten på en allerede lett stav, men fokuserer på det de mener er den viktigste egenskapen, stivheten på røret.

Til slutt bør det også nevnes at sko produsenten Alpina har kommet med en egen rulleskimodell til både skøyting og klassisk. Den kan anbefales de som ønsker en luftigere sko, og den vil også være et alternativ til de som vil forhindre tilgrising og slitasje på vinterstøvlene.

Utviklingen av skøyteutstyret

Det har gått noen år siden vi skøytet med klassiske sko på litt korte og stive klister
ski, med vekselvis et bein i sporet og et utenfor. Det var skøytesoner og eksperimentering med teip under skien, som ble dratt av underveis, og smøring av halve skien. Vi kan le av det nå, men den gang var det dødens seriøst. Mye av denne prøvingen og feilingen førte til at vi etter hvert fikk utviklet utstyr som hadde helt andre egenskaper enn det klassiske utstyret.
......

Les hele artikkelen i KONDIS
Bli medlem i KONDIS og få hele 8 nummer i året med KONDIS
Bladet for alle kondisjonerende


Les om alle medlemsfordeler og tegn abonnement!
November 2007
ÅRGANG 2007
KONDISARKIVET oversikt over alle artikler siden juli 1998. Les smakebiter fra 2001 og alle senere år.
.................................................................