Nyttige sykkeltips før vinteren
Selv om vinteren nærmer seg, er det fortsatt mulig og sykle utendørs. Mange er kanskje litt lei og kjei etter en lang sesong. Rolige turer i skog og mark enten med joggesko eller på sykkel er en effektiv medisin for å få tilbake overskuddet. Her kommer noen gode sykkelråd som kan være greie å ta med seg inn i vinterkulden.


Av Svein Ole Braaten


Sykkelen

En ren sykkel er et godt utgangspunkt. Særlig gjelder dette gjelder kjede og gir. Når sykkelturen foregår i kuldegrader, er det viktig at dette er rent og satt inn med tynn olje. Låseolje egner seg godt da denne ikke fryser.

Det finnes renseutstyr og rensevæske for kjeder. Husk å tørke kjedet godt etterpå. Gamle slitne T-skjorter egner seg godt som pussefiller.

I kuldegrader kan man oppleve at bremser, gir og kjede fryser fast. Dette er det ikke lett å få ordnet dersom det skjer mens man er ute og sykler. Derfor er det lurt å være føre var. Gå over alle de bevegelige delene på bremser og gir, og drypp på låseolje. Disse vil da fungere godt selv i sterk kulde. Bremse- og girvaierstrømpene må også få godt påfyll med låseolje.

Dekk med godt mønster eller piggdekk gjør vintersyklingen tryggere. Skal det være noe vits i å kjøpe piggdekk, så kjøp dekk med mange pigger og av et godt dekkmerke. Det har vist seg at veldig billige piggdekk har mistet piggene etter bare noen mil.

Utstyret

Mørket kommer fort nå, og sykling i mørket uten tent lys foran og bak er forbudt. Holder det å bli sett, er det mange fine diodelykter på markedet. Disse er både billige og bra.

Skal det sykles på steder som ikke er opplyst og man er avhengig av godt lys, trenger man frontlykt. De finnes i flere utgaver, og jeg vil ikke her favorisere noe merke, men pris og kvalitet henger veldig nøye sammen. Avgjørende er forhold som batterikapasitet, festeanordninger og kvalitet på materialet som er brukt. En ting er hvordan det er i butikken i 20 varmegrader, noe annet i 20 kuldegrader og fart på 30 km i timen.

Hver enkelt får bestemme hva man vil legge i det, men skal man bruke lykta mye, så er en pris på ca. 1000 kroner en grei start.

Selv bruker jeg hodelykt som også ski- og orienteringløpere bruker. Jeg tar av rammen og fester selve lampen til hjelmen med stropper. Dette lyser veldig godt. Batteriet har jeg i en liten sekk på ryggen, eller i lommen på sykkeltrøyen der det er mindre utsatt for kulde og derfor varer lenger.

Bekledningen

I de senere årene har det kommet mye fin bekledning for vintersykling. Dette er stort sett dyrt, men er som regel av meget god kvalitet. Derfor varer det, selv med mye bruk, i mange år så prisen per time blir ganske lav.

Sykkelbukse og trøye med vindtett front og luftende stoff bak er best. Det er viktig at knærne holder seg varme. Mange timers sykkeltur i kaldt vær uten beskyttelse av de edlere deler er heller ikke å anbefale. Det gjør veldig vondt når de begynner å tine, og kvelden blir fort stille og rolig.

Det er kommet spesielle luer for å ha under hjelmen, og disse fungerer greit.

Føttene er spesielt utsatte, og det er vel ikke den syklisten som ikke vet hvor vondt det er når blåfrosne tær begynner å tine etter 3-4 timer i kulden. Vintersykkelsko som er foret, hjelper godt, og med noen gode ullsokker innerst, så skulle kulden holdes unna en stund. Solide skoovertrekk og sko man får tykke sokker i, hjelper også godt og skulle duge for de fleste.

Fingrene blir også fort kalde, og selv har jeg god erfaring med polvotter med ullvanter eller ullvotter inni. Det skal veldig kaldt vær til før jeg da fryser på hendene. Litt kuldekrem i ansiktet skader heller ikke, det er viktig at man har et pent ansikt å smøre solkremen på til sommeren.

--------------------------------------------------------------------------
Les hele artikkelen i KONDIS!
 
Bli medlem i KONDIS og få hele 8 nummer  i året med
KONDIS
Bladet for alle kondisjonerende


Les om alle medlemsfordeler og tegn abonnement!
OKTOBER 2006
ÅRGANG 2006
KONDISARKIVET